Aktualności _

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

Zespół Szkół Mechanicznych w Rzeszowie

ogłasza nabór na bezpłatny

kurs frazeologii lotniczej w języku angielskim

obejmujący:

   

·        40 godzin wykładów

·        60 godzin warsztatów praktycznych

·       120 godzin nauki własnej w oparciu o interaktywne oprogramowanie

 

Kurs zostanie przeprowadzony metodą blended learning polegającą na połączeniu tradycyjnego nauczania języków z wykorzystaniem podręczników oraz technologii e-learningowej.

 

Projekt „Szkoła wysokich lotów – kurs szybowcowy dla młodzieży Zespołu Szkół Mechanicznych” jest realizowany w ramach Działania 9.2 Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

 

Więcej..>>>

ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO GR II

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

Chciałoby się rzec: "to już jest koniec, nie ma już nic", lecz to dopiero koniec początku.

Pierwszy etap w szybowniczej i lotniczej przygody za nami. Po dwóch tygodniach zmagań z różnymi warunkami pogodowymi zakończyliśmy podstawowe szkolenie szybowcowe. Wiele się działo przez ten czas. Były wzloty i upadki...

Więcej...>>>

WYCIECZKA DO BEZMIECHOWEJ

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny


 

W poniedziałek 23 sierpnia mocny wiatr pokrzyżował  nasze plany na dalsze latanie. Padł pomysł, by nie marnując cennego czasu, pojechać do Bezmiechowej. Bez chwili wahania wsiedliśmy do czterech samochodów i ruszyliśmy w drogę.  

Z tego odkrytego i wyjątkowego wzniesienia widok przelatujących nad głowami szybowców zapierał dech w piersi. Zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć. By zobaczyć jeszcze więcej, weszliśmy na wieżę widokową na budynku Ośrodka Politechniki Rzeszowskiej i podziwialiśmy panoramę całych Bieszczadów. Po obiedzie część grupy została na miejscu, a część pojechała nad piękne Jezioro Solińskie. W godzinach wieczornych powróciliśmy do miejsca stałego zakwaterowania. Chociaż zmęczeni, ale zadowoleni, kolację spożyliśmy w radosnej atmosferze, snując plany na przyszły dzień, który miał przynieść  wiele niespodzianek.   

 

Uczeń pilot: Monika Chmiel

 

 

PO PIERWSZYM TYGODNIU SZKOLENIA GR II W KROŚNIE

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

 

 

Pierwszy tydzień dla każdego z nas był pełen wrażeń.  Z każdym lotem doskonaliliśmy ciągle nową dla nas sztukę wznoszenia się ponad ziemią. Powoli przyzwyczajamy się do porannych treningów.

 

 

Przesądny piątek 13 okazał się bardzo pechowy. Podczas przerwy śniadaniowej rozpętała się burza, a po ponownym rozpoczęciu lotów wystąpił problem z liną i to uniemożliwiło dalsze ćwiczenie latania.

Tego dnia już nie mogliśmy się cieszyć chwilami wznoszenia nad krośnieńskim niebem

 

W ostatnią sobotę rozpoczęliśmy ćwiczenie postepowania w sytuacjach awaryjnych. Należało do nich m.in. przerwanie ciągu, awaria przyrządów, hamulców itp.

W sobotę podziwialiśmy również zawody spadochronowe, które odbywały się w naszym aeroklubie.

Po skokach największą z atrakcji były przeloty nad Krosnem zabytkowym dwupłatowcem z 1932 r. – CSS-13.

Wielu z nas ciągle bije rekordy długości dobiegu. Obecnie niezłomnym rekordzistą jest Adam Marut, który wylądował w odległościok.600 m od kwadratu.

 

Pierwszy tydzień lotów zaliczamy do udanych, ponieważ każdy z nas wykonał już połowę lotów szkoleniowych.

 

Mamy nadzieję, że kolejne dni przyniosą nam wiele satysfakcji.


Uczeń pilot Adam Marut

 

 

PIERWSZY DZIEŃ KURSU SZYBOWCOWEGO II GRUPY NA LOTNISKU W KROŚNIE

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

W dniu 9 sierpnia podstawowe szkolenie szybowcowe rozpoczęła 2 grupa szkoleniowa ZSM AVIATION TEAM.  Wyjechaliśmy z parkingu przy Lidlu o 8.30. Wszyscy się stawili punktualnie na miejscu.

 

                                                                                                                         więcej..>>>

LASZOWANIE

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

 
 
 
  W ostatnią sobotę (31 lipca), po trzech tygodniach zmagań z pogodą dobiegła końca
praktyczna część naszego kursu. Szczególnie w ostatnich dniach u większości uczestników
widać było ożywienie i aktywną pracę w kwadracie.
Po kolacji kierownictwo aeroklubu zorganizowało nam tradycyjne laszowanie po "podstawówce”.
Były zarówno (szczere) słowa podziękowania, jak i (dosłowne) lanie wody.
 
Ten egzamin również zdaliśmy pozytywnie ;)
 
 
 

 
 
 
 
Kolejnych dziesięciu uczniów ZSM może pochwalić się mianem ucznia-pilota
szybowcowego III klasy.
 
Są nimi: 
 
ŁUKASZ SALACH 
 
  KONRAD DUDA
 
WOJCIECH PŁOSZAJ
 
SZYMON KUNYSZ
 
  DAMIAN PIĄTEK
  DANIEL SZYBKO 
 
  MACIEJ KORYL
 
  HUBERT WILK 
 
 
TOMASZ SURMACZ
 
 
  PAWEŁ WILK
 
  
 Autor:  Uczeń pilot Łukasz Salach

 

KURS SZYBOWCOWY

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

Drugi tydzień kursu szybowcowego

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

Drugi tydzień naszego szybowania rozpoczął się dość obiecująco. Każdy z nas wykonał kilkanaście lotów. Mogliśmy dalej doskonalić swoje umiejętności. Kolejną atrakcją były loty za samolotem na korkociągi. Mieliśmy przyjemność polatania innym szybowcem – „Puchaczem”. Widok z 1km niejednemu zaparł dech w piersiach. Było to tak niesamowite przeżycie, że zapamiętamy je na długi czas. Ponadto lot trwał około 20 minut, co stanowiło swoisty rekord, ponieważ zwykle jesteśmy w przestworzach przez 4 minuty.

 Już następnego dnia czekały nas nowe wrażenia, instruktorzy sprawdzali jak zachowujemy się w sytuacjach awaryjnych. Każdego z nas starali się zaskoczyć nową "sytuacją podbramkową". Dzięki temu wykazujemy się większym refleksem.

Pod koniec tygodnia dała o sobie znać pogoda, której stan diametralnie się zmienił co uniemożliwiło nam dalsze loty.

Czekając na słońce umilaliśmy sobie czas nadrabiając zaległości kinowe.

 

Autorzy: 

„pilot traktorzysta” Łukasz Salach

„pilot radiotelegrafista” Wojciech Płoszaj

„pilot kucharz” Damian Piątek

„pilot gitarzysta” Konrad Duda

„pilot chronometrażysta” Daniel Szybko

” pilot PDT-ciarz” Hubert Wilk

 

Z DNIA SZYBOWNIKA

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny


 

Pełna gotowość na 4: 45 i oczekiwany dzień pełen wrażeń,

który rozpoczynamy od wyhangarowania szybowców, pobrania spadochronów i zasilaczy do radia. Wszyscy zaspani, ale gotowi do latania.

Jak mawiają starzy Indianie "Jak wcześnie wstaniesz to sobie polatasz" 

Po zakończeniu czynności przygotowujących szybowce do lotu ruszamy zwartą grupą na start. Kolumnę prowadzi rodzimej produkcji ciągnik Ursus C-360 w kolorze czerwonym, którego operatorem jest jeden z naszych instruktorów. Wcześniej na start wyruszył Mercedes 190D (rocznik 1989) z przyczepą produkcji WSK Krosno, aby rozłożyć znaki na starcie oraz tzw. "kwadrat". Po przybyciu reszty ekipy na start oczekujemy na wyciągarkę TUR-2B wraz z operatorem. Po przyciągnięciu samochodem liny na start pierwsi zasiadają za stery naszych pięknych szybowców „Puchatek KR-03A”.

Po zajęciu miejsca przez załogę i zaczepieniu liny szybowiec wzbija się w powietrze. Po wylądowaniu "grupa szybkiego reagowania" wyposażona w silne, umięśnione i piękne ciała rusza by zaciągnąć ważący 350 kg szybowiec na start.

Prędkość działania "grupy szybkiego reagowania" wzrasta odwrotnie proporcjonalnie do odległości dyrektora Romana Walczaka od "kwadratu".

Cały cykl powtarza się kilkadziesiąt razy dziennie z przerwami na śniadanie, obiad i kolację. Najbardziej pożądaną posadą i dla wielu nieosiągalną jest funkcja chronometrażysty. Jest to jedyny pracownik umysłowy w całym gronie. Zajmuje się całą "papierologią", która w lotnictwie jest niezbędna.

Po zakończeniu lotów transportujemy szybowce pod hangar (oczywiście pomaga nam w tym nasz czerwony mechaniczny przyjaciel) i zabieramy się za ich mycie. Do wykonania tego zadania otrzymujemy niezbędny, wysokiej jakości sprzęt tj. wiadra, szmaty, woda, proszek "Ajax" oraz uniwersalny i każdemu dobrze znany płyn do mycia naczyń "Ludwik". Po starannym umyciu całej powierzchni szybowców następuje umieszczenie naszych latających maszyn w hangarze.

Po dniu wyczerpującej pracy wszyscy chcą wziąć prysznic. Po orzeźwiającej kąpieli kładziemy się grzecznie do ciepłych łóżek.

Tak wygląda dzień z życia szybownika.

 

Autorzy:

Uczeń pilot: Wojciech Płoszaj

Uczeń pilot: Konrad Duda

Uczeń pilot: Daniel Szybko

Uczeń pilot: Damian Piątek

 

PIERWSZY LOT

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

 

Kurs praktyczny rozpoczęty!!!

 
 
Dzień rozpoczął się od zapoznania sę z szybowcem, ogólnymi zasadami bezpieczeństwa i teorią lotu.
Każdy z nas przećwiczył zakładanie spadochronu i zapinanie pasów.
Po krótkim odpoczynku nadszedł czas na ostatnie przypomnienie wiadomości i udaliśmy się na "kwadrat" (miejsce startu szybowców), gdzie zostaliśmy przeszkoleni w przygotowaniu szybowca do startu.
  
I w końcu nadszedł czas na loty.

ZAJĘCIA NA LOTNISKU W KROŚNIE

PDFDrukujEmail

Piotr Pustelny

 

 
 
W dniu 2 lipca 2010 r. w ramach teoretycznego szkolenia szybowcowego odbył się wyjazd na lotnisko w Krośnie.
 
Około godziny 7 zebraliśmy się pod szkołą w grupie 23 osób, aby następnie udać się autokarem na lotnisko.
Po przyjeździe zostaliśmy zapoznani z budynkiem aeroklubu, pokojami, gdzie podczas kursu praktycznego będziemy mieszkali, oraz hangarem. Podczas wycieczki odbyła się również część zajęć teoretycznych z wizualizacją na szybowcu "Puchatek". Każdy mógł zasiąść za sterami i zapoznać się ze specyfikacją tego szybowca oraz z układami sterowania.
 

Valid XHTML 1.0 Transitional Poprawny CSS!